Behandeling mondhygiënist | Professionele gebitsreiniging Airflow® | Amsterdam Noord

Behandelingen mondhygiënist

De behandelingen die de mondhygiënist uitvoert zijn in eerste instantie gericht op de preventie: het voorkomen van cariës (gaatjes in tanden en kiezen), gingivitis (tandvleesontsteking) en parodontitis (chronische gevorderde tandvleesontsteking). Hiernaast voert de mondhygiënist curatieve handelingen uit die gericht zijn op de genezing van de tandvleesaandoeningen en daarmee ontlast u uw algehele lichamelijke immuunsysteem

De mondhygiënist voert iedere afspraak een mondonderzoek uit om in een heel vroeg stadium gaatjes en tandvleesaandoeningen op te sporen. Indien nodig worden er aanvullend röntgenfoto’s gemaakt.

De mondhygiënist evalueert iedere afspraak de conditie van uw mond en noteert hiervoor een score. Waar nodig stuurt zij de behandeling bij om de score, en daarmee de conditie van uw mond te verbeteren. Uw voortgang wordt gaandeweg geëvalueerd en de behandeling wordt waar nodig aangepast.

Plaque en tandsteen zijn de boosdoeners bij veel tandvleesproblemen. Om die reden worden deze bij elke (soort) behandeling verwijderd middels een preventieve gebitsreiniging. Dit kan in één of meerdere behandelingen plaatsvinden. Hierbij wordt naar uw  persoonlijke situatie maatwerk geleverd.

Na het afronden van de behandeling wordt een afspraak gemaakt ter evaluatie. Uw tandarts wordt op de hoogte gehouden middels een verslag van de behandeling.

U heeft geen verwijzing nodig. Tot de leeftijd van 18 jaar wordt de behandeling bij de mondhygiënist volledig vergoed!

Bij de mondhygiënisten van NoordAs kunt u met het hele gezin terecht voor de volgende behandelingen:

Preventieve gebitsreiniging

Preventie levert het beste resultaat, namelijk een gaaf gebit. De preventieve gebitreiniging i.c.m. goede zelfzorg voorkomt ontsteking aan het tandvlees en gaatjes. Hiernaast let de mondhygiëniste ook op eerste tekenen van gebitsslijtage, tanderosie en terugtrekkend tandvlees.
Niet alleen volwassenen kunnen deze tekenen vertonen. Vanaf de doorbraak van het eerste tandje hoort een kind dezelfde aandacht en adequate screening te krijgen. Bij NoordAs werken wij volgens de richtlijnen Mondzorg voor Jeugdigen en volgens de methode Gewoon Gaaf. Bij de behandeling van kinderen wordt er voldoende tijd uitgetrokken, vooral wanneer zij een orthodontische beugel dragen. Naast poetsles geven wij u ook voorlichting over het ontstaan van cariës, tandvleesaandoeningen en het effect van voedingsgewoonten op het gebit.

Controle implantaten

Om problemen met uw implantaat en het omringende tandvlees te voorkomen, is het noodzakelijk dat uw mond regelmatig wordt onderzocht door de tandarts of mondhygiënist. Bij de controle wordt er gelet op:

Tanden polijsten met Airflow®

Tijdens de behandeling worden uw tanden gepolijst met Airflow®. In 1 handeling wordt met Airflow®

de biofilm, externe verkleuringen en jonge tandsteen verwijderd. Op deze manier is het nadien niet langer vereist om nog eens te polijsten
met met een rubber cupje en polijstpasta. Airflow® werkt snel en efficiënt en is comfortabel voor de patiënt. De kracht van de Airflow® bereikt plekken die moeilijk te polijsten zijn, zoals:

Airflow® wordt ook rondom implantaten ingezet om tot een diepte van 2-4mm onder het tandvlees te reinigen.

Natuurlijk is het in onze praktijk ook nog mogelijk om volgens de conventionele methode uw tanden te laten polijsten. In dit geval gebeurt het polijsten met een rubberen cupje of harige borsteltje in combinatie met een fijne polijstpasta. Deze polijstpasta wordt op uw tanden aangebracht en vervolgens worden de tanden met het cupje of borsteltje gepolijst.

Parodontale behandeling

Bij aanhoudende problemen raakt het steunweefsel (parodontium) rondom de tand ontsteken wat leidt tot parodontitis. Dit proces in irreversibel en dient dus goed behandeld / opgevolgd te worden.
Het diagnose en prognose wordt gesteld n.a.v. een meting van het aantal millimeter aan ontstoken weefsel. Soms is aanvullend een röntgenonderzoek vereist. Samen met u wordt er een behandelplan op maat gemaakt. Na het afronden van de behandeling wordt een afspraak gemaakt ter evaluatie waarin de voortgang opnieuw beoordeeld. Afhankelijk van deze evaluatie komt u in een nazorgfase. Met nazorg en goede zelfzorg zorgt u ervoor dat de kwaliteit van uw gebit gewaarborgd blijft.

Bacteriologisch onderzoek

Wanneer het gewenste resultaat uitblijft ondanks een goed uitgevoerde behandeling en mondhygiëne, kan het zijn dat er een schadelijke bacterie aanwezig is. Met het bacteriologische onderzoek kan worden aangetoond welke schadelijke, persisterende bacterie aanwezig is. De laborant zal dan een antibioticakuur en/of het therapieadvies afstemmen op de uitslag van de kweek.
Hiernaast bestaat ook de mogelijkheid om een speekseltest in te zetten om een versnelde groei van gaatjes te verklaren.
Of om de aanwezigheid van een schimmel in de mond aan te tonen.

Fluoride behandeling

Bij gevoelige tandhalzen en/of bij een hoge neiging tot het ontwikkelen van gaatjes kan er naast de reguliere fluoridebehandeling aanvullend een fluoride lak worden geappliceerd.  Deze lak maakt het glazuur en de halzen sterker, zodat er grotere weerstand ontstaat tegen het ontwikkelen van tandbederf. Ook beschermt deze lak de tandhalzen tegen de invloeden van buitenaf (kou- en warmgevoeligheid).

Chloorhexidine lak

Wanneer er al een beginnend gaatje aanwezig is, maar te klein is voor een vulling kan er gekozen worden voor een beschermlaag. Deze chloorhexidine lak werkt antibacterieel. Afhankelijk van de voortgang van het tandbederf zal deze behandeling meerdere malen herhaald worden voor een optimaal resultaat.

Halitose

Iedereen ruikt tijdelijk uit de mond ruikt na het eten van gekruid voedsel of het drinken van alcohol. Iemand met Halitose ruikt altijd uit zijn mond. Poetsen en spoelen met een mondspoeling helpt slechts tijdelijk. Halitose is geen zeldzaam verschijnsel, maar komt voor bij ongeveer 1 op de 7 mensen. Halitose gaat niet vanzelf over. Wel is het in de meeste gevallen eenvoudig te verhelpen. Uw mondhygiëniste helpt u in dit proces.